MG sto lat pasji - od brytyjskich dróg do elektrycznej przyszłości

30.10.2024

Gdyby samochody mogły opowiadać swoje historie, to modele marki MG miałyby do przekazania fascynującą opowieść pełną przygód, wyzwań i triumfów. Od 1924 roku, kiedy Cecil Kimber zaprojektował swój pierwszy samochód MG, marka stała się symbolem sportowego ducha i pasji, które przetrwały całe stulecie. Dziś, pomimo wielu zmian, marka pozostaje wierna pierwotnej wizji dostarczania dostępnych, innowacyjnych i stylowych aut, a jej historia zatacza koło, prezentując na polskich drogach pierwszego elektrycznego roadstera - model MG Cyberster.

Początek marzeń na brytyjskich drogach

W latach 20. XX wieku, Wielka Brytania żyła w rytmie nowych wynalazków i dynamicznego rozwoju motoryzacji. W małym warsztacie Morris Garages w Abingdon, młody inżynier i pasjonat wyścigów, Cecil Kimber, rozpoczął swoją przygodę.

Był rok 1924, kiedy Kimber zaprojektował pierwszy model MG - samochód, który w zamierzeniu miał stać się symbolem niezależności i wolności na drodze. Już rok później powstał The Old Number One - nie tylko pierwszy sportowy model, ale także początek czegoś większego. Kimber nie zamierzał budować zwykłych samochodów. Marzył o pojazdach, które wyzwalają emocje, oferują prędkość, a zarazem elegancję. Jego wizja szybko zaczęła przybierać realne kształty, a MG stało się marką znaną z produkcji sportowych roadsterów i coupe, podbijającą serca kierowców na całym świecie. Każdy model MG miał swój charakter, ale wszystkie łączyła jedna cecha: przyjemność z jazdy. 

Sportowe legendy i wielkie triumfy

W latach 30., mimo globalnych trudności gospodarczych, marka MG dynamicznie rozwijała swoją pozycję na torach wyścigowych. W 1933 roku model MG K3003 zdobył międzynarodowy rozgłos stając się pierwszym samochodem spoza Włoch, który odniósł zwycięstwo w włoskim wyścigu Mille Miglia. Jego sukces potwierdził technologiczną przewagę brytyjskiej inżynierii oraz udowodnił, że pojazdy MG mogą konkurować
z najlepszymi na świecie.

MG nie zwalniało tempa, na przestrzeni lat marka ustanawiała kolejne rekordy prędkości, takie jak ten z 1931 roku, kiedy MG EX120 Magic Midget przekroczył magiczną granicę 100 mil na godzinę (160 km/h), co stało się symbolem odwagi i innowacyjności MG, gotowego do pokonywania nowych granic. Dzięki lekkiej
i niezawodnej konstrukcji modelu MG K3 Magnette, marka osiągnęła kolejne sukcesy, w tym zwycięstwo
w klasie małej pojemności w 24h Le Mans w 1933 roku. Wygrana ta ugruntowała pozycję MG jako producenta sportowych samochodów zdolnych do rywalizacji na najwyższym poziomie.

W latach 1954-1959 firma MG ustanowiła dwa rekordy prędkości dzięki prototypowi EX181, zwanemu Roaring Raindrop. W 1957 roku Sir Stirling Moss osiągnął nim 395,31 km/h na równinie Bonneville, a dwa lata później Phil Hill pobił ten wynik, osiągając 410,23 km/h.

Ponadczasowe bestsellery

W latach 50., kiedy świat powoli odbudowywał się po wojnie, MG ponownie wkroczyło na arenę motoryzacyjną z modelem, który podbił serca nie tylko Brytyjczyków, jak również Amerykanów. MGA z 1957 roku wprowadziło markę na międzynarodowy rynek, gdzie jego elegancki styl i osiągi uwiodły klientów za oceanem. Na amerykańskich drogach, ten model stał się symbolem wolności i ducha przygody.

Jego godny następca, MGB, szybko zyskał status ikony na tyle popularnej, że za jego kierownicą zasiadał sam Elvis Presley. W połowie lat 60. to właśnie MGB stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów, utrzymując ten rekord przez prawie 20 lat. Od 1962 aż do 1980 roku wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy MGB, dzięki czemu ten model zapisał się w historii jako jeden z najpopularniejszych samochodów sportowych na świecie.

MG i brytyjska rodzina królewska: motoryzacyjna tradycja

Samochody marki MG cieszyły się popularnością również wśród członków brytyjskiej rodziny królewskiej. Książę Filip był entuzjastą samochodów sportowych, szczególnie tych produkowanych w Wielkiej Brytanii. W swojej kolekcji miał MG TC., który później zmienił na model TD. Organizował również spotkania miłośników MG w zamkach Windsor i Buckingham, podkreślając swoje zamiłowanie do tej marki. Pasja do brytyjskich samochodów sportowych przeszła także na jego syna, Karola, który był właścicielem MG
w młodości. Książę Karol jeździł między innymi modelem MGC GT a obecnie jeden z tych samochodów należy do księcia Williama.

Upadek i odrodzenie – MG wraca do życia

Każda wielka marka przeżywa swoje wzloty i upadki. Dla marki MG, takim trudnym momentem był rok 2005, kiedy ogłosiła swoje bankructwo. To wydarzenie było bolesnym ciosem dla fanów, którzy wierzyli, że sportowa marka z brytyjskim rodowodem jest niezniszczalna. Jednak, jak to w każdej dobrej opowieści bywa, MG nie poddało się bez walki.

W 2007 roku, z pomocą koncernu SAIC Motor, marka MG wróciła na rynek. Nowe kierownictwo i nowe wizje połączyły tradycję z nowoczesnością. Powrót MG na brytyjski rynek symbolizował odrodzenie legendy, która mimo licznych trudności nigdy nie utraciła swojego charakteru.

100 lat później: spotkanie przeszłości z przyszłością

W lipcu tego roku, podczas obchodów 100-lecia marki na Festiwalu Prędkości w Goodwood, z dumą zaprezentowano najnowsze modele MG. W centrum uwagi znalazły się futurystyczne, w pełni elektryczne roadstery – MG Cyberster i MG Cyberster GTS – stanowiące hołd dla sportowego dziedzictwa marki. Co ciekawe, model Cyberster początkowo zaprezentowano jako koncept futurystycznego roadstera, który w niespełna trzy lata później trafił na rynek europejski i jest już dostępny także w Polsce.

Dlatego też Cyberster stanowi symbol transformacji marki w nową erę. To odpowiedź na pytanie, jak wyglądałby sportowy samochód zaprojektowany przez Cecila Kimbera w dzisiejszych czasach – futurystyczny, ale wciąż z duszą. Cyberster to nie tylko powrót do sportowych korzeni, ale także zapowiedź, że przed MG jeszcze wiele emocjonujących historii.

W 1924 roku Cecil Kimber nie mógł przewidzieć jak daleko zajdzie jego dzieło, ale jedno jest pewne: jego pasja wciąż żyje w każdym nowym modelu, który wychodzi spod kreski renomowanych projektantów. Dziś, dzięki modelowi Cyberster, MG wkracza w kolejne 100 lat, łącząc ducha marki z nową erą motoryzacji.

O SAIC Motor Poland

SAIC Motor Poland to oficjalny importer marki MG z bogatą historią sięgającą 1924 roku. Dzięki wsparciu globalnego koncernu SAIC Motor, jednego z największych producentów samochodów na świecie, SAIC Motor Poland oferuje polskim klientom szeroką gamę nowoczesnych modeli, które łączą w sobie brytyjskie dziedzictwo z najnowszymi technologiami.

SAIC Motor Poland jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się marek samochodowych w Polsce, oferującą wybór przystępnych cenowo hatchbacków i aut typu SUV. Jako oficjalny dystrybutor marki MG Motor, oferuje szeroką gamę aut benzynowych, elektrycznych i hybrydowych, takich jak MG HS czy MG4 Electric. Zaprojektowane w Marylebone w Londynie i produkowane w najnowocześniejszych fabrykach w kilku krajach dzisiejsze modele marki są praktyczne, przestronne, przepełnione najnowocześniejszą technologią i idealnie dopasowane do potrzeb współczesnego życia.

SAIC Motor Poland to polska filia międzynarodowego koncernu samochodowego SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation). To siódmy największy producent samochodów na świecie, będący pierwszym koncernem samochodowym w Chinach, którego roczna sprzedaż przekracza siedem milionów sztuk. MG Motor to jedna z marek zależnych od SAIC Motor, obok Roewe i Maxus, a także Baojun i Wuling (pod marką SGMW) oraz spółek typu joint venture, takich jak SAIC-Volkswagen, SAIC-GM i innych.

 

Powrót do informacji prasowych

Pozostałe informacje prasowe

MG Cyberster – elektryczny powrót do korzeni

08.10.2024

Premiera nowego MG ZS Hybrid+ w Polsce

19.09.2024

Nowy MG HS Plug-In Hybrid – nowa generacja hybrydy od MG

19.09.2024